Informatie en advies over verhuizen
Gratis tot 4 offertes in je mailbox?

Wanneer je, je intrek neemt in een nieuwe woning spreekt het voor zich dat je met een aantal verschillende zaken rekening zal willen houden. Heel wat van de zaken die moeten gebeuren bij je intrek nemen in een nieuwe woonst kunnen eigenlijk best wel even wachten. Er zijn echter ook allerhande zaken die wel meteen moeten worden uitgevoerd. Voor veel mensen is het moeilijk om bepaalde prioriteiten te stellen met als gevolg dat ze bepaalde zaken te lang uitstellen. Wil jij ook graag weten wat er nu allemaal precies meteen moet gebeuren op het ogenblik dat je gaat verhuizen naar een nieuwe woning? In dat geval is het altijd interessant om rekening te houden met de informatie zoals hieronder aangegeven.

Het controleren en regelen van de nutsvoorzieningen

Eén van de eerste zaken die je moet doen op het ogenblik dat je bent verhuisd of gaat verhuizen is het controleren van de nutsvoorzieningen. Het gaat hierbij concreet om:

  • Gas;
  • Elektriciteit;
  • Water;

Het spreekt voor zich dat je, je bestaande overeenkomsten zal moeten laten aanpassen waarbij vooral het leveringsadres van belang zal zijn. Deze zal namelijk van de oude woonst moeten worden verplaatst naar het nieuwe adres. Dit heeft op zich niet zoveel voeten in de aarde. Wel spreekt het voor zich dat je de meterstanden moeten opnemen in de oude woonst (en in de nieuwe woonst indien er voor jou iemand heeft gewoond). Deze meterstanden moeten worden doorgegeven zodat er een eindafrekening kan worden opgemaakt. Let op, het is altijd interessant om zelf wat foto’s te nemen van de meterstanden en deze bij de hand te houden. Alleen op deze manier kan je namelijk rekenen op een niet weerlegbaar bewijs.

Tip! Laat een expert de leidingen controleren!

Een extra belangrijk aandachtspunt om rekening mee te houden heeft betrekking tot de leidingen die in de woning zijn terug te vinden. Het is voordat je gaat verhuizen altijd interessant om een expert hier even naar te laten kijken. Alleen op deze manier kan je er honderd procent zeker van zijn dat je bijvoorbeeld niet geconfronteerd kan worden met een gaslek of iets anders. Is er sprake van centrale verwarming? Dan spreekt het voor zich dat je ook deze graag even zal willen laten controleren door een vakman.

Welke verzekeringen moeten er worden afgesloten?

Ook het afsluiten van de nodige verzekeringen is iets wat je altijd meteen moet doen bij een verhuizing. Is er reeds sprake van bepaalde verzekeringen voor bijvoorbeeld de oude woonst? In dat geval geldt ook daarvoor dat je uiteraard gewoon het adres van de verzekeringen moet laten aanpassen. Let op, het soort verzekeringen welke je dient af te sluiten op het ogenblik dat je, je intrek neemt in een bepaalde woning kunnen sterk verschillen. Dit betekent concreet dat er een keuze dient te worden gemaakt uit de volgende verzekeringen:

De inboedelverzekering;

De opstalverzekering;

De brandverzekering;

Een eventuele aansprakelijkheidsverzekering;

Geen enkele van de bovenstaande verzekeringen is bij wet verplicht. Dit betekent dat je ze eigenlijk niet perse hoeft af te sluiten. Toch is het zo dat dit in de praktijk wel degelijk erg verstandig is. Neem nu bijvoorbeeld de opstalverzekering. Wanneer je huis op een zeker ogenblik afbrandt zal er geen enkele financiële compensatie worden geboden zonder deze verzekering. Hetzelfde geldt voor de inboedelverzekering, maar dan uiteraard voor alle losse artikelen die in je woning zijn terug te vinden. Denk dus goed na over het afsluiten van de noodzakelijke verzekeringen en probeer hier eigenlijk liever niet op te besparen. Ze kunnen in de praktijk wel eens ongelofelijk belangrijk blijken te zijn.

Het controleren van de sloten in je (nieuwe) woning

Heb je er voor gekozen om te verhuizen naar een nieuwe, bestaande woning waar voorheen ook reeds andere mensen in hebben gewoond? In dat geval is het bij het nemen van je intrek in de woning altijd van belang om goed de aanwezigheid van alle sleutels evenals de sloten te controleren. Alleen op deze manier kan er namelijk worden geconcludeerd of alle sleutels aanwezig zijn en er dus met andere woorden niemand onverwacht je huis binnen kan komen. Blijkt dat er tijdens deze controle toch één of meerdere sleutels missen? Dan spreekt het voor zich dat het interessant kan zijn om zo snel mogelijk de sloten te laten veranderen.

Laat je domiciliëringsgegevens aanpassen

Verhuizen naar een nieuwe woonst betekent in de praktijk dat je uiteraard ook je adresgegevens zal moeten laten aanpassen. Ga je verhuizen naar een nieuwe stad? Dan zal je er rekening mee moeten houden dat je deze adreswijziging zo snel mogelijk zal moeten doorgeven. Dit is overigens wettelijk verplicht. Sta er bovendien ook bij stil dat je na je verhuizing bezoek kan verwachten van de politie. Zij moeten immers op het nieuwe adres komen controleren of je daar wel daadwerkelijk woont of niet. Deze controles gebeuren doorgaans onverwachts waardoor het eigenlijk niet mogelijk is om je daarop in te stellen. Mocht je onverhoopt niet thuis blijken te zijn zal de politie nog een keertje extra bij je langskomen.

Vergeet niet om je adreswijziging aan iedereen door te geven

Het spreekt voor zich dat je, je adreswijziging bij een verhuizing aan heel wat verschillende partijen dient aan te geven. Het gaat hierbij dus niet uitsluitend om het stadsbestuur en bijvoorbeeld de belastingdienst. Ook de volgende instanties of partijen moet je minstens op de hoogte brengen van je verhuizing naar een nieuw adres:

De bedrijven die de nutsvoorzieningen verstrekken;

Verzekeringsmaatschappijen en banken waarbij je klant bent;

Eventuele bedrijven waarbij je een abonnement hebt lopen;

Andere bedrijven waar je vaak (belangrijke) briefwisseling van ontvangt;

Vrienden en familie;

Vergeet zoals eerder reeds aangegeven ook zeker niet om de belastingdienst op de hoogte te brengen van je verhuizing. Dit is natuurlijk erg belangrijk. Eventueel kan je er voor kiezen om de post die naar je adres wordt verstuurd tijdelijk te laten doorsturen naar je nieuwe woonst. De kosten die hieraan verbonden zijn, zijn vrij beperkt en de doorstuurservice is zo geregeld. Let wel, ook dit moet tijdig geregeld worden bij bijvoorbeeld PostNL.

Gratis tot 4 offertes in je mailbox?

Laatste nieuws

Kosten verhuizer in de coronacrisis

Met de coronacrisis kun je vaak niet even met vrienden en familie

Verhuisbedrijf vooroordelen

Daar waar het om verhuizen gaat worden we steeds creatiever. Het is

Tips verhuisbedrijf inschakelen

Verhuizen is een klus die je niet zomaar aanpakt. Het is belangrijk