Informatie en advies over verhuizen
Gratis tot 4 offertes in je mailbox?

Verhuisinventarisatie

Wanneer je gaat verhuizen spreekt het voor zich dat je een behoorlijke hoeveelheid spullen van je oude huis zal moeten verhuizen naar je nieuwe woonst. Voorafgaand aan de verhuizing wordt het altijd aangeraden om een zogenaamde verhuisinventarisatie op te maken. Op deze manier kan je heel wat vervelende problemen voorkomen. Een verhuisinventarisatie maken zorgt er in eerste instantie bijvoorbeeld voor dat je een efficiënte selectie kan maken van de inboedel die je wenst mee te verhuizen en welke je bijvoorbeeld wil gaan verkopen. Wil jij graag meer te weten komen over het inventariseren van je inboedel? In dat geval is het meer dan de moeite waard om je even te verdiepen in de onderstaande informatie.

Wat heb je nodig voor het inventariseren van de inboedel?

Op het ogenblik dat je van plan bent om je inboedel te inventariseren zal je kunnen vaststellen dat je daarvoor nood hebt aan verschillende zaken. Je kan er in eerste instantie voor kiezen om gebruik te maken van een gewoon papier waarop je de verschillende inboedel gaat plaatsen. Een veel efficiënter alternatief welke tegenwoordig door veel mensen wordt gebruikt is een spreadsheet. Ga jij hier eveneens gebruik van maken? In dat geval dien je er rekening mee te houden dat de volgende informatie in de spreadsheet geplaatst moet kunnen worden:

Om welke inboedel het gaat;

In welke kamer het inboedelstuk stond en / of moet komen;

Wat de waarde is van het inboedelstuk (in bepaalde gevallen);

Eventueel kan je de spreadsheet nog aanvullen met extra informatie wanneer je dat nodig acht. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je een gedeelte van je inboedel zelf gaat verhuizen en wanneer je een gedeelte van de verhuizing gaat uitbesteden aan een gespecialiseerd verhuisbedrijf. Hoe dan ook, de bovenstaande keuze is eigenlijk de eerste die je zal moeten maken wanneer je jouw inboedel wenst te inventariseren.

Waarom de waarde noteren in je spreadsheet?

Veel mensen stellen zich de vraag waarom ze nu precies de waarde van bepaalde inboedel dienen op te nemen in hun spreadsheet. De reden hiervoor hoeft nochtans eigenlijk helemaal niet ver te worden gezocht, in tegendeel. Het is dan ook zo dat er tijdens een verhuizing wel eens vaak schade ontstaat aan bepaalde inboedel. Dat is vervelend, niet in het minst wanneer het gaat om een duur stuk welke beschadigd is geraakt. Omwille van deze reden loont het in de praktijk altijd de moeite om de waarde van bepaalde inboedel in je spreadsheet op te nemen.

Doet er zich een bepaald schadegeval voor tijdens de verhuizing? In dat geval kan je op basis van de bepaalde waarde in de inventaris (indien mogelijk gestaafd door een aankoopfactuur) een claim indienen bij de verzekeringsmaatschappij. Heb je geen waarde in de inventaris opgenomen en heb je ook geen aankoopfacturen meer voor handen? In dat geval kan het aanzienlijk moeilijker worden om een claim in te dienen bij de verzekeringsmaatschappij.

Wat heb je nodig voor het inpakken van je inboedel?

Het opmaken van een verhuisinventarisatie gaat doorgaans altijd gepaard met het inpakken van de inboedel. Het wordt dan ook in de praktijk echt sterk aangeraden om beide zaken te combineren. Op deze manier kan er structureel te werk worden gegaan en sla je eigenlijk twee vliegen in één klap. Is het voor jou niet helemaal duidelijk wat je nu precies nodig hebt voor het inpakken van de inboedel? Hou dan rekening met de onderstaande tips!

Tip 1: Zorg voor een goede bescherming van je inboedel

De eerste tip is wellicht meteen ook de belangrijkste. Het is namelijk steeds van groot belang om er voor te zorgen dat je inboedel voldoende is beschermd. Hiervoor kan er onder meer gebruik worden gemaakt van bubbelfolie. Niet alleen is deze vorm van bescherming licht, daarnaast is het ook nog eens zo dat ze uitstekend in staat is om zelfs je waardevolste bezittingen te beschermen tegen bijvoorbeeld vallen of stoten. Ga jij ook gebruikmaken van bubbelfolie voor het inpakken en beschermen van je (kleine) inboedel? Hou er dan rekening mee dat je voldoende voorziet. Je zit sneller door je voorraad heen dan je zou verwachten…

Tip 2: Voorzie voldoende dozen

Een belangrijk onderdeel van de verhuisinventarisatie is het goed ordenen of sorteren van de inboedel. Concreet betekent dit dat je op elke verhuisdoos bijvoorbeeld duidelijk aangeeft voor welke kamer deze is bestemd. Er zijn zelfs mensen die per doos labels maken om de exacte inhoud aan te geven. In ieder geval, hoe jij ook precies te werk wil gaan, het is altijd belangrijk om te zorgen voor voldoende verhuisdozen. Alleen op deze manier voorkom je namelijk dat je op een zeker ogenblik alsnog bepaalde inboedel los moet verhuizen.

Tip 3: Probeer zoveel mogelijk meubels uit elkaar te halen

Buiten het opnemen van je meubels in de verhuisinventarisatie dien je er bovendien ook nog eens rekening mee te houden dat het wordt aangeraden om zoveel mogelijk meubels uit elkaar te halen. Niet alleen maakt dit het verhuizen minder zwaar, daarnaast kan er ook nog eens behoorlijk wat ruimte worden uitgespaard in bijvoorbeeld de verhuiswagen. Hierdoor kan jouw verhuizing uiteindelijk zomaar ook nog eens flink wat voordeliger uitvallen. Let wel, voordat je bepaalde meubels uit elkaar haalt is het altijd belangrijk om na te gaan of je nog ergens de handleiding hebt liggen. Is dat niet het geval? Bepaal dan altijd voor jezelf of je al dan niet na afloop van de verhuizing nog in staat zal zijn om de meubels terug in elkaar te zetten.

Wacht niet te lang met beginnen inventariseren!

De informatie op deze pagina heeft alvast duidelijk gemaakt dat het uitvoeren van een verhuisinventarisatie in de praktijk erg belangrijk is. Wat minstens even belangrijk is, is dat je voldoende vroeg moet beginnen met het inventariseren van de inboedel. In principe is het aan te raden om hier zeker één maand voor de effectieve verhuisdatum mee te beginnen. In de praktijk kan er echter worden vastgesteld dat mensen hier nog sneller mee starten. Wil je helemaal niets aan het toeval overlaten? In dat geval wordt het aangeraden om zeker drie maanden voorafgaand aan de verhuizing te starten met je verhuisinventarisatie.

Gratis tot 4 offertes in je mailbox?

Laatste nieuws

Kosten verhuizer in de coronacrisis

Met de coronacrisis kun je vaak niet even met vrienden en familie

Verhuisbedrijf vooroordelen

Daar waar het om verhuizen gaat worden we steeds creatiever. Het is

Tips verhuisbedrijf inschakelen

Verhuizen is een klus die je niet zomaar aanpakt. Het is belangrijk