Informatie en advies over verhuizen
Gratis tot 4 offertes in je mailbox?

Het is best mogelijk dat je op een bepaald ogenblik in je leven even tijdelijk moet verhuizen naar een nieuwe woonplaats. Verschillende redenen kunnen hiervan aan de basis liggen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat je tijdelijk voor het bedrijf waarvoor je werkt naar een andere plaats moet verhuizen. Dat brengt uiteraard wel een aantal praktische aandachtspunten met zich mee. Wat bijvoorbeeld te denken van de post die naar je (oude) adres wordt verstuurd? Het spreekt voor zich dat je, je altijd graag bewust zal willen zijn van de brieven die je ontvangt. Een tijdelijke adreswijzing doorvoeren kan er voor zorgen dat je niets van je belangrijke post over het hoofd ziet. Ben jij ook geïnteresseerd in het afsluiten van een tijdelijke adreswijziging? Hou dan zeker rekening met de informatie hier op deze pagina!

Wat is een tijdelijke adreswijziging precies?

Zoals de naam reeds laat vermoeden zorgt een tijdelijke adreswijziging er voor dat de post die naar je “oude adres” wordt gestuurd voor een bepaalde periode kan worden doorgestuurd naar je nieuwe woonst. Dit is een service welke wordt verleend door PostNL. Het spreekt wel voor zich dat deze service niet gratis wordt aangeboden. Verder op deze pagina plaatsen we dan ook graag de actuele kosten die hieraan verbonden zijn. In ieder geval kan het voor veel mensen erg nuttig zijn om een tijdelijke adreswijzing aan te vragen bij PostNL.

Het is namelijk best mogelijk dat je onverhoopt bent vergeten om je adreswijziging door te geven aan bijvoorbeeld een bepaald bedrijf of bepaalde vrienden of familieleden. Wanneer je dan een tijdelijke adreswijziging hebt aangevraagd zal je mogelijke post van deze partijen niet mislopen. Het feit dat er zoiets bestaat als een tijdelijke adreswijziging betekent uiteraard in het geheel niet dat je er niet goed aan doet om iedereen van je tijdelijke verhuizing op de hoogte te brengen. Dit spreekt echter voor zich.

Hoeveel kost een tijdelijke adreswijzing?

De kosten die door PostNL in rekening worden gebracht voor het uitvoeren van een tijdelijke adreswijzing zijn in de praktijk altijd afhankelijk van verschillende factoren. Concreet betekent dit dat er rekening dient te worden gehouden met de onderstaande twee punten:

De periode waarin de tijdelijke adreswijzing wordt aangevraagd;

Of het nieuwe adres zich in eigen land of het buitenland bevindt;

De tarieven zoals hieronder weergegeven zijn de prijzen die gelden op moment van schrijven. Het is best mogelijk dat PostNL er op een zeker ogenblik voor kiest om deze prijzen te veranderen. Raadpleeg dus zeker altijd de actuele tarieven op de website van PostNL. Op moment van schrijven zijn de kosten voor een tijdelijke adreswijziging de volgende:

Soort tijdelijke adreswijziging

Kostprijs

Tijdelijke adreswijziging binnenland eerste week

Kostprijs van 24,95 euro

Tijdelijke adreswijziging buitenland eerste week

Kostprijs van 29,95 euro

Extra week bij binnenlandse verhuizing

Kostprijs van 3,95 euro

Extra week bij buitenlandse verhuizing

Kostprijs van 8,95 euro

Wat zijn de voordelen van een tijdelijke adreswijziging?

Er kan tegenwoordig worden vastgesteld dat bijzonder veel mensen er voor kiezen om een tijdelijke adreswijziging aan te vragen. Dit is uiteraard vooral te wijten aan het feit dat er heel wat interessante voordelen aan verbonden zijn. Het gaat hierbij om de volgende:

Je zal nooit nog belangrijke post over het hoofd zien;

De post wordt op een zeer eenvoudige manier doorgestuurd naar je nieuwe adres;

Het tijdelijk doorsturen van je post is ook naar het buitenland mogelijk;

Heel wat mensen die tijdelijk naar een nieuwe woonplaats verhuizen denken niet aan het laten uitvoeren van een tijdelijke adreswijziging met alle gevolgen van dien. Het is best mogelijk dat je op deze manier niet alleen belangrijke post misloopt, maar aldus ook geconfronteerd wordt met extra, overbodige kosten. Het kan gelukkig ook anders. Door het aanvragen van een tijdelijke adreswijziging kan je al deze problemen immers probleemloos voorkomen.

Hoe kan je een tijdelijke adreswijziging aanvragen?

Veel mensen vrezen dat het aanvragen van een tijdelijke adreswijziging niet alleen heel wat tijd, maar ook moeite kost. Dit is echter helemaal niet het geval, in tegendeel. Het enige wat je namelijk hoeft te doen is vier eenvoudige stappen doorlopen. In eerste instantie vul je bijvoorbeeld alle gegevens in voor je adreswijziging waarna je ook de periode aangeeft. Daarna moet je de inhoud van je aanvraag controleren, indienen en gewoon betalen. Wanneer je deze stappen hebt doorlopen is je tijdelijke adreswijziging een feit.

Wanneer je tijdelijke adreswijziging aanvragen?

Er zijn bij het aanvragen van een tijdelijke adreswijziging nog enkele extra zaken waar je rekening mee dient te houden. In eerste instantie is het bijvoorbeeld zo dat je het aanvragen van je adreswijziging beter niet te lang kan uitstellen. Dit dient immers ten minste één week voor je afwezigheid te gebeuren. Wacht je te lang? In dat geval is het zomaar mogelijk dat je tijdelijke adreswijziging niet tijdig in orde geraakt. De kans dat er dan alsnog belangrijke post over het hoofd wordt gezien is meer dan aanzienlijk.

Je dient er naast bovenstaande ook altijd rekening mee te houden dat de adreswijziging wordt doorgevoerd op basis van de achternaam en de woonplaats. Dit is belangrijk om rekening mee te houden. Woont bijvoorbeeld een vader met zijn zoon op hetzelfde adres? In dat geval zorgt een tijdelijke adreswijziging er voor dat de post van alle personen met dezelfde achternaam wordt doorgestuurd. Is dat niet de bedoeling? Dan dien je dit absoluut te bespreken met PostNL. Anders zal één van beide personen dus voor een tijdje zijn post niet ontvangen.

Is een tijdelijke adreswijzing interessant of niet?

Wanneer je tijdelijk naar een andere woonplaats moet verhuizen kan het zeker de moeite waard zijn om daarvoor een tijdelijke adreswijziging aan te vragen. Alleen op deze manier kan je er namelijk echt honderd procent zeker van zijn dat er geen post van je verloren zal gaan. Ook de beperkte kostprijs die hiervoor door PostNL in rekening wordt gebracht hoeft eigenlijk geen probleem te vormen. Ben je er zeker van dat je alle bedrijven, vrienden en familie goed op de hoogte hebt gebracht van je adreswijziging? In dat geval hoef je dit uiteraard niet te doen. Toch zijn er veel mensen die zelfs mits een goede voorbereiding in de praktijk nog steeds belangrijke post niet tijdig kunnen doornemen.

Gratis tot 4 offertes in je mailbox?

Laatste nieuws

Kosten verhuizer in de coronacrisis

Met de coronacrisis kun je vaak niet even met vrienden en familie

Verhuisbedrijf vooroordelen

Daar waar het om verhuizen gaat worden we steeds creatiever. Het is

Tips verhuisbedrijf inschakelen

Verhuizen is een klus die je niet zomaar aanpakt. Het is belangrijk